نشانه شناسی نگاره های نجوم (قرن های 8 و 9هـ .ق)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
- نویسنده مریم امیریان
- استاد راهنما اشرف موسوی لر
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1387
چکیده
موضوع این پژوهش «نشانه شناسی نگاره های نجوم(قرن های 8 و 9هـ .ق)» می باشد که در آن به مفاهیم و نظریات اصلی در علم نشانه شناسی، از جمله نظریه های «فردینان دوسوسور» و «چارلز سندرس پیرس» و دیدگاه نشانه شناسان متأخر اشاره شده است. در این پژوهش، به مفاهیم کلیدی نشانه شناسی همچون رابطه ی بین دال و مدلول و انواع نشانه های نمادین، شمایلی، نمایه ای و همینطور انواع دلالت های ضمنی و صریح و محورهای هم نشینی و جانشینی و در انتها دلالت های بینامتنی در نشانه شناسی تصویری و به طور اخص نگارگری پرداخته شده و در این میان به نقش این نظام های رمزگانی و چگونگی تولید معنا بر اساس این روابط، چه درون متنی و چه بینامتنی، توجه دارد . در بخش نگاره های نجوم به مقولاتی همچون خاستگاه، خصوصیات و جایگاه نگارگری و نجوم در ایران و باورها و اعتقادات گذشتگان در این زمینه پرداخته شده است. این پژوهش سعی دارد به نظام های نشانه ای که در دل متن های تصویری و به طور اخص نگاره های نجوم وجود دارند پرداخته و با بررسی این نظام ها در نگارگری ایرانی، مباحث نظری و نشانه شناسانه را در قالبی عملی به کار گیرد. به همین منظور 19 نگاره ی نجوم متعلق به قرن های 8 و 9 هـ.ق از کتب گلچین علمی مونس الاحرار ، گلچین اسکندر سلطان، کتاب الموالید و کتاب البلهان خوانش گردیده است. در نهایت با خوانش آثار،این نتیجه حاصل شد که مطالعات نشانه شناختی در تعبیر و تفسیر نگاره های نجوم، بسیار رهگشا می باشد. در تولید و دریافت معنای نگاره ها، رمزگان های متعددی دخیل هستند. نظام رمزگان این آثار، با توجه به روابط درون متنی و بینامتنی آن ها، معناپذیر و قابل خوانش می شوند، خوانشی دقیق تر و ژرف تر از معنای صریحی که بر اثر برخورد اولیه با اثر، در ذهن مخاطب نقش می بندد.
منابع مشابه
مطالعه نگارههای نمادین خورشید در محراب و سنگ قبرهای محرابی شکل قرن 4 تا 7 ه. ق.
Mihrab and Mihrab form tombstones in Iran are important handmade structures which have different religious-ritual functions. Mihrab is the most important place in mosque for determining Qibla and tombstone, is a Specifications plate (name, birth, death, religion) as a sign of venerating the dead person. Mihrab tombstones are very similar to the Mihrab in terms of forms. Similarities of this typ...
متن کاملنقطه گذاری، نگاره ها و نشانه ها در نسخه خطی «ترجمه فارسی تورات»(747 هـ. ق.)
نقطهگذاریها و کاربرد نشانههای نسخ از مسائلی است که در بررسی نسخههای خطی و نسخهشناسی باید بدان دقت شود. بدیهی است که توجه به این نشانهها و دانستن معنا و مفهومشان در بسیاری از موارد میتواند حقایقی را دربارة کتاب و کاتب مکشوف کند. استخراج، دستهبندی، تحلیل و بررسی این نشانهها در نسخ خطی موجود، نخستین گامی است که برای تبیین کارکردهای نشانهها در امر کتابت و نسخهنویسی و به تبع آن، تکمیل این...
متن کاملاز نشانه های شهری تا نشانه های فرهنگی- اجتماعی؛ به سوی رویکرد نشانه شناسی اجتماعی
بناها به عنوان نشانههای شهری نقش مهمی در محیط شهری از خلق هویت تا جهتیابی ایفا میکنند و اگر معنای ثانویهای بر آن ها مترتب گردد تبدیل به نشانههای فرهنگی- اجتماعی میگردند. بنابراین بررسی عواملی که در ارتقای یک اثر معماری به نشانه فرهنگی- اجتماعی موثرند، حائز اهمیت است. هدف نوشتار پاسخگویی به این پرسش است که: چه عواملی و چگونه در ارتقای معنای یک اثر معماری از نشانه شهری به نشانه فرهنگی اجتم...
متن کاملبررسی تطبیقی روایت جهانگردان مسلمان از بنای کعبه و مسجدالحرام (قرن 8 ـ 3 ق)
This article has no abstract.
متن کاملبازتاب نظریه های نشانه شناسی در خوانش معماری و شهر
آنچه را تا به امروز به عنوان نشانه شناسی معماری می شناسیم، زیرشاخهای از نشانه شناسی هنر و در سایه آن، فاقد نمودی مستقل است. باتوجه به مفاهیم نظری معماری و همسویی با اندیشه های زبان شناختی و نشانه شناسی، نیاز به تشریح وتبیین نشانه شناسی معماری مشهوداست. در این مقاله ارتباط میان معماری و نشانه شناسی مورد تحلیل قرار می گیرد. هر متن اجتماعی (مانند معماری) حامل مجموعه ای از پیام ها بوده که به وسیله...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023